söndag 28 oktober 2012

Utställningen Stygn på HV

Med utställningen Stygn 1999 firade HV sitt 125-årsjubileum i Hv's stora galleri.
Tillsammans med Britta Wassdahl och Gunilla Lagerhem Ullberg var jag inbjuden att tolka broderi utifrån HV's textilsamlingar på Julita. Mina broderier till utställningen landade i temat snö och is, bl a med de frusna djurende frusna tylldjuren i tyllbroderi efter förlaga av Jonas Banker.
Här är inbjudningskortet: 'stygn' där stygnen drar sig som nålar mot en magnet.

Broderi: Katarina Evans. Spridda förstygn i lingarn på vitt linne.
 
Jag ville fånga lättheten av ett snöfall, helst utan att använda ett underlag men det är en av broderiets måsten. Tråden måste fästa i något. Lösningen blev silkeslöja som är ett mycket flyktigt material och ett grövre broderigarn för att skapa en motsats. Förstygn i redgarn som syns igenom tyget. En utmaning är att fästa tråden utan att det blir för klumpigt. 
 
 Del av väggdekoration. Flamfärgat redgarn i isblått på silkeslöja. Detalj vänster fotograferad mot ett fönster/Detalj höger mot en svart bakgrund.
Detalj av snötäcke: Silkevadd mellan två lager av organza. Stickat med förstygn i sysilke. Ca 140x210 cm.
 
 
Ull (och silke) är ett naturliga val av material för vinter och snöbroderier. Eftersom jag tycker om att arbeta med kontraster ville jag också göra något kompakt i motsats till snökristallerna.  Reflex är ett annat material som vi förknippar med vinter och snö. Jag minns reflexer i hård plast från när jag var liten (tror från Trafiksäkerhetsverket) ofta i form av en snöstjärna.
Nedan bolsterrandiga kuddvar i vit vadmal med reflex som bara glimmar till i ett visst ljus/läge.
 
 Vit vadmal med röda, isblå och reflexband i randig applikation. Baksidan i en flamfärgat isblå färg samma som redgarnet i broderiet. Fållarna är utåt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar