Kurser

Välkomna att anmäla er till workshops på Östasiatiska museet i November!

ÖST MÖTER VÄST I BRODERIER, SÖMMAR OCH STYGN


En 1-dagsworkshop i konstbroderi. Vi tittar på likheter och skillnader mellan traditioner i asiatisk och svensk sömnad. Kom och brodera med inspiration från asiatisk broderikonst!





SILKESBRODERI 
Asiatiska broderier är ofta utförda i silke och guld på siden. Silke har alltid varit dyrbart och haft hög status, i synnerhet i kombination med guldtrådar. Ingenstans var detta tydligare än vid det kinesiska hovet i Kina, där rikt broderade dräkter bars av kejsaren och andra höga ämbetsmän. Broderiet har använts inte bara som dekoration utan också som ett symbolspråk. Drakar utgjorde huvudmotiv, med mönster av vågor och moln vid fåll och på ärmar och manchetter. Blommor, fåglar, mystiska djur och gudomligheter får representera egenskaper, årstider, och religiösa föreställningar. Persikor och blomsterslingor broderades på bröllopskläder där granatäpplet önskade fruktsamhet och lotusblomman betecknade renhet. Också färgerna hade ett symboliskt innehåll, gult var till exempel förbehållet den kejserliga familjen.

SIDEN OCH SILKE I SVERIGE 

Konsten att tillverka silke uppfanns av kineserna för över 5000 år sedan, men exakt hur det dyrbara materialet först nådde Europa är okänt. Man vet att det i England under 900-talet fanns många brodörer som arbetade med silke, både i klostren och utanför och att dessa arbeten exporterades över hela Europa. De äldsta bevarade silkesbroderier i Sverige är också klosterarbeten och nästan uteslutande kyrkotextilier. Motiv och symbolik är religiösa och avbildar helgon och profeter utförda i stjälksöm, klyvsöm, i kombination med pärl- och metallbroderier i läggsöm.

Dyrbara silkesbroderier utfördes inte bara för kyrkligt bruk utan har genom hela historien varit en status-symbol i de rikas klädedräkt. Hovdräkter i början av 1700-talet hade vida kjolar som hölls utspända med ringar och valben och långa släp, vilket erbjöd idealiska ytor att visa upp stora konstfärdiga silkesbroderier. Ofta blommönstrade med girlander eller spiralornament och metalltrådar i silver. Blommorna, bladen och de slingrande stjälkarna är sydda i schattersöm, stjälksöm, klyvsöm och plattsöm. 


Siden och silke hittade till Sverige tidigt, men det först när Ostindiska kompanier på 1700-talet importerade lyxen från östern som det fick större genomslag. Vi kan se infuenserna på svensk broderikonst, från högre stånd till ned allmogen, även om broderimaterialen då är lin, bomull och ull. 

---------------------------------------------------------------------------------

Jag undervisar och föreläser gärna! 

Här är kurser jag gärna håller, några beprövade och några under arbete..
Kontakt: evans(at)brieditis-evans.se

Synvillor och skuggspel -eller broderiet utan baksida. 
Föreläsning och workshop. 


Brodera med tyll och andra transparenta material. 
Många nya och experimentella idéer prövas med broderi på tyll och i kombination med icke-transparenta material. Kompositioner av lager på lager, olika färg, tredimensionella former och visuella effekter med skuggspel.

Säg tyll och du tänker på vita brud-klänningar, brudslöjor och tyllgardiner, eller svarta slöjor och sorgflor, romantiska eller syndiga spetsar och balettkjolar .

Tyll som material är starkt associerat med färgerna vitt och svart som representerar stora händelser i en människas liv; dop, konfirmation, bröllop, begravning. Glädje och sorg, oskuld och synd. Liv och död.


Idag finns, förutom tyll i bomull och silke, även syntettyll i en mängd färger och med egenskaper som öppnar för inspirerande broderier inom andra användningsområden.



Tidigare kurser:
- Hemslöjden i Östergötland, halvdags workshop på broderisymposium, 2015
- hemslöjden i Skåne, fem dagarskurs på Östra Grevie Folkhögskola, 2014
- ABF i samarbete med Skapande broderi, heldagsworkshop 2014
- Hemslöjden i Skåne, halvdagsworkshop på broderiseminarium i Kristianstad, 2013


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Korsstygnet - Kors och tvärs mellan trend och tradition.
Föreläsning och/eller workshop

Korsstygnet är ofta det första man broderar. Det finns i en mängd materialsatser med mönster i olika svårighetsgrader och varierande estetisk/konstnärlig kvalitet. För många är korsstygnet belastat och förlöjligat, förknippat med förspilld kvinnokraft. Stygnet vi älskar att hata?

Som broderi har det ändå blivit en symbol för det textila hantverket, kanske just pga ovan och många använder det för att uttrycka sig  konstnärligt. Korsstygn var trendigt redan på 1800-talet, på gränsen till maniskt, och vi ser det nu inom både konst- design och gör-det-själv. Stygnet är lätt att följa och att anpassa till pixlarnas bildvärld. 

Finns det utrymme för fler och nya uttryck för korsstygnet? 
Går det att använda andra material än gängse linnetyg, stramalj i kombination med moulinégarn och ullgarn, Kan man bryta loss stygnet från dess trådbundna form? Vill man arbeta rent dekorativt eller sprida ett budskap?



Tidigare kurser:
- Hemslöjdskonsulenterna i Västerbotten.  Tredagarsturné i Skellefteå, Lycksele, Umeå 2014
- Hemslöjdskonsulenterna i Jämtland, helgkurs i Östersund 2013

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om broderier, sömmar och stygn
-föreläsning

Vad som helst går att omvandla till textila uttryck, och en broderibörds ögon vill gärna översätta alla möjliga synintryck med nål och tråd. En bildrik föreläsning om stygn eller sådant som kan bli stygn!



Broderi är sömmar med nål och tråd.  Sömmar används för att sammanfoga tyger med varandra och kan vara mer eller mindre dekorativa. Dekorativa sömmar kan kallas för broderi och konstfärdiga sätt att arbeta med sömmar eller sammanfoga tyger kan kallas för konstsömnad. Och så finns det en hel värld av olika sätt att göra detta på, och har så gjort sedan människan uppfann nål och tråd. 
Utforskandet och upptäckandet är oändligt och oändligt inspirerande!

Jag förhåller mig fritt till tekniker och material och vill kunna röra mig obehindrat med nål och tråd - mellan konstsömnad och nyttosömnad, tradition och nyskapande, uppdrag och broderi för enbart mitt höga nöjes skull - och utan att värdera det ena högre än det andra. Berättar om vad som inspirerar och driver min nål och tråd.

  





Tidigare föreläsningar:
- Hemslöjdskonsulenterna i Jämtland i samband med Vårsalong i broderi på Jamtli, 2014


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reflex som broderi -och slöjdmaterial. 



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fula Kläder -kan bara bli bättre




















- hemslöjden i Skåne, fem dagarskurs på Hemslöjden i Landskron, 2017

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar