fredag 9 oktober 2020

Almgrens sidenväveri och museum

Att brodera med silkegarn på sidenbrokad och att vara styrelsemedlem. På detta är jag nybörjare. 

I våras fick jag det för mig ärofyllda uppdraget att ta plats i styrelsen för Almgren sidenväveri och museum. Den pågående pandemin har tyvärr satt kämpar i hjulen för att träffas, än mindre besöka museet. I augusti öppnade museet igen och tillsammans med Katarina Brieditis är jag på plats för ett Studio Brieditis & Evans arbete- Slipsfabriken.

Museet har också en butik och där saluförs bl a en vacker sidenjaquard och ett tre-trådigt silkegarn jag aldrig provat. Det måste man väl om man sitter i styrelsen! Och vad kan jag säga? Det är fantastiskt att brodera med silke (om man har silkeslena händer).

Är du nyfiken på att prova säljs bitar om 20x20 cm i grönt eller blått och ett urval färger av garnet i butiken. Perfekt att träna på eftersom mönstret redan finns i tyget. Schattersöm, kedjestygn, franska knutar, ja det finns många stygn som går att fylla ytor med!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar