fredag 2 maj 2014

Slöjor och flor

Jag surfar runt efter tunna tyger och landat bland slöjor och flor. Tyll är ett tema jag återkommer till och i första hand tänker man väl på vitt och svart när det gäller detta tyg.
De är också starkt associerade med dop, konfirmation, bröllop, sorg, oskuld och synd. Liv och död.

Här är några bilder och porträtt. Dramatiska, grafiska och mycket vackra.

Brudpar 1895, Sverige
I Sorg, Anders Zorn
Jackie Kennedy
Mary Queen of Scots i vit sorg
Veronica Gambara i sorgedräkt, 1455 Italien
Chantillyspets sjal 1865

Svart Chantillyspets 1905

Marlene Dietrich

1 kommentar:

  1. Och, coola bilder du har! Jag visste inte ens hur en chantillyspets såg ut, det var skoj att få veta. Verkligen snygga bilder! Är själv intresserad av tyg och gilalr att vara kreativ, även om kameran och jag numer har ett tätare förhållande än jag och symaskinen eller nålarna för den delen. :-)
    Allt gott till dej!

    SvaraRadera