lördag 16 januari 2016

Rätt plats, fel tid eller Rätt tid, fel plats?

En udda fågel i Kung Bores land. På andra sidan klotet blommar hibiskusen för fullt och boardshortsen som jag började med förra jullovet är halvvägs klara. I den här takten lär de inte se beach 2016 i sommar heller...och vinterbadar, det gör jag bara i Liljeholmsbadets 30-gradiga vatten (dit denna brygga leder).


Då var jag på resa och behövde sy men hade inte lust att gå så långt som att köpa ett helt färdigt broderikit. Jag hade heller ingen idé om vad jag ville brodera förrän jag trillade på boardshortsen i en second handaffär och de fyllde flera behov: de kunde bara bli bättre och jag behövde inte tänka på vad broderiet skulle bli, jag behövde öva mig på schattersöm och att arbeta med färg men behövde inte först göra ett mönster. Allt-i-ett!




... å andra sidan kan jag fantisera om en sommar i södra hemisfären igen och då har jag fortfarande nästan ett helt år på mig.

Om de blir så mycket bättre är ju frågan, men roligt och meditativt är det. Jag antar att det fyller samma funktion som succémålarböckerna för vuxna, med färdiga mönster som skall färgläggas.
När man broderar dämpas tempot och genom att brodera på färdiga kläder hinner man reflektera över konsumtion och värdet av kläder. Att aktivera garderoben genom långsamt broderi.

Enligt samma princip som konstnärer använder broderi som verktyg på fotografier.
- Att frysa ett ögonblick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar