Firar mästarbrevet genom
att att utforska teknik och börja om från början, med nybörjarstygnet.
Firar gör man ju bäst tillsammans med andra så jag har bjudit in åtta formgivarna
att delta i projektet. Mitt mästarprov blir på så vis ett grupparbete med
det ödmjuka korsstygnet som byggsten. De är personer som jag under
åren haft glädjen att träffa i yrkeslivet och pratat broderi och konstsömnad
med.
De har fått fria händer att göra vad de vill med det broderade vita
arket.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
X X X X X X X X X
En utställning på Fiberspace Gallery
8 - 24/3
|
Medverkande är Katarina Brieditis, Wanja Djanaieff, Katarina Evans, Karolina Keyzer,
Katarina Evans broderi ’Utan Titel’, som visas på Liljevalchs Vårsalongen, är ett utsuddat korsstygnsbroderi. Bara strukturen är kvar.
Ytterligare åtta ark har broderats av Katarina och åtta mästare i färg och form, från olika konstnärliga discipliner och generationer, har bjudits in för att angripa det vita arket. Korsstygnet utgör grunden inom broderikonstens historia. Stygnet i sig har en tydlig struktur där varje kryss är en byggsten och det passar utmärkt i vår värld av pixlar. Vilken förlaga som helst går att brodera -men vad händer om vi angriper korsstygnet från andra hållet? Först den broderade ytan, sedan appliceras formen. Ger den färdiga strukturen nya infallsvinklar på ett broderi vi har förutfattade meningar av? Är det möjligt att bortse från stygnets struktur och se det broderade tyget som vilket blankt ark som helst?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Processen pågår in i det sista -
brodera, tänka, klippa, stänka, limma, binda, pressa, spänna, konstruera, montera Välkommen på vernissage den 8:e mars, kl 17-19! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar