fredag 24 juli 2020

Aloha broderier

Aloha! Äntligen levererat ett fång blomster till min syster! Sommaren 2020 bjuder inga resor till exotiskt land, nej inte ens något land så firandet blev som många gånger förr i Norrlands inland. Inte en våg i sikte.

Men vore det inte för utsikten på denna bild kunde det lika gärna ha varit från en balkong på Zanzibar!






















Alhoa skjortan påbörjades för så länge sedan som maj 2014 enligt instagram (dagboken). Tänkt som ett semesterbroderi, superlätt att ta med sig även på resa. Det visade sig inte lika lätta att brodera varsom helst- bra bord och belysning saknades ofta. 


















När vi var på andra sidan jordklotet köpte jag istället ett par secondhandshort som jag började färglägga i schattersöm. Några semestrar senare blev de klara och fick vara med i Häftet Ändra som jag och Katarina Brieditis gjorde för Hemslöjdens Förlag. De är ett exempel på hur man kan ändra ett plagg genom att färglägga med broderi och att man inte måste hitta på egna mönster som fantasin tryter.

Foto: Karin Björkqvist


Så kom sommaren 2019 och min syster skulle fylla jämna 40 bast. Nu skulle skjortan bli klar lagom till hennes födelsedag. Men tiden är inte alltid ens vän...så överlämnandet uppskjutet även om jag broderade i hennes sällskap vid den fantastiska Kantabriska kusten.


















Nästa ledighet julen 2019 skulle bli nästa tillfälle att göra klart men istället kom en bruten handled i vägen... Såklart går det att brodera även på gipsad hand. Först klädd med gamla ylletröjor i intarsia direkt på gipset. Bra övning i att släppa kontroll över stygnens perfektion.


Nåväl, så kom 2020 med mer tid att sitta hemma och sista dagen på Andreas, som min syster heter, fyrtionde år blev den klar! Fin om jag får säga det själv och den passar henne så bra. Blommorna på den transparenta ytan smälter ihop med hennes tatueringar. Så, Aloha Surfs Up nästa år för henne hoppas jag!





















Här lite detaljbilder:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar