tisdag 20 augusti 2013

Bonader från 90-talet

Jag har varit norröver, i Jämtland och träffat min kompis Ingela Fredell, Hemslöjdskonsulent. Vi var kurskollegor på HV Skola och Högre Hemslöjdsutbildningen (någon gång på 90-talet...).

Jag broderade mycket då och det var bokstäver och bonader som gällde ett tag och jag skapade ett alfabet inspirerat av graffiti. De använde jag till bonader med, en del har jag publicerat tidigare. Roligt var det att se de igen för med tiden glömmer man.

Ingela brukade alltid fråga saker skulle 'bli', nyttomänniska som hon är.
Men det behöver inte bli något, provlappar fyller sin funktion som prov, kanske blir de inte något alls i slutändan. Hon fick iallafall en liten lapp med frågan och den sitter nu på hennes anslagstavla som en påminnelse av våra diskussioner.


På Länskulturen i Östersund hänger ett par andra bonader i temat motsägelser:


'It's expensive to look this cheap' (Dolly Parton)


It's expensive to look this cheap, detalj. Stjälksöm på vita line. 
Tyll i application samt paljetter på hög.


Less is More (Fyra lager röd syntettyll i ramen)

Less is More, detalj. Stjälksöm, på vitt linne. Paljetter på ramen av röd syntettyll. 
Less is More, även i förhållande till tid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar