söndag 4 augusti 2013

'Delad glädje'

Tidningen Hemslöjd har under sommaren haft en broderitävling: Hur gör man ett broderi som räddar världen? Världen som är så stor!
Jag har haft den frågan med mig under sommaren och det har blivit två 'utkast' till ett tredje broderi. 
Det måste ju handla om att förmedla ett budskap och min första tanke var helt enkelt att göra en bonad med lämpligt budskap som skulle kunna användas till en mönsterförlaga.

Bonader från 1900-talets första hälft handlar om kärlek och vänskap, folkbildning och fostran och de påminner oss om att vi skall vara snälla.
Alla varsamt broderade och med de grundläggande uppmaningarna, utan ironi, om hur vi gör vår omvärld bättre (kanske inte rädda hela världen).
Jag har tagit fast på de bonader som handlar om att vara kärleksfull, snäll och omtänksam, steg ett i att rädda världen och satt ihop alla till ett.


Bäst att säga, jag deltar inte i tävlingen men frågan satte igång mina broderier och det är jag
tacksam för!






'Delad glädje 1/3' är det första utkastet, broderad med Moulinegarn på en urtvättad linneservett. Fin men inte bra nog att göra fler bonader av så därför ihopskrynklad som ett papper.

'Delad bonad 2/3' nästa försök, på samma typ av servett är lite starkare men fortfarande med tydligt skissartat och handskrivet uttryck. Fortfarande inte tillräckligt

'Delad Glädje 3/3' blir nästa steg- Jag funderar på hur jag skall använda broderiutkasten till en större och mer välkomponerad bonad. Den skulle i sin tur kunna bli en materialsats eller x antal maskinbroderade bonader till försäljning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar