Jag förhåller mig fritt
till tekniker och material och vill kunna röra mig obehindrat med nål och tråd
- mellan konstsömnad och nyttosömnad, tradition och nyskapande, uppdrag och
broderi för enbart mitt höga nöjes skull - och utan att värdera det ena högre än det andra.
Vad som helst går att omvandla
till textila uttryck, och mina ögon vill gärna översätta alla möjliga synintryck med nål och tråd. Jag tycker om att
improvisera och syr helst utan detaljerade skisser. Det blir ofta ’klotter’
eller provlappar och jag kan nöja mig med det ganska länge eftersom de är ett
sökande efter något nytt.
Ett stygn är resultatet av ett arbete med nål och tråd.
Flera stygn tillsammans bildar en söm.
En söm kan bestå av samma eller olika stygn.
Sömmar kan vara funktionella och användas för att sammanfoga tyger med varandra. De kan vara funktionella och dekorativa eller enbart dekorativa. Dekorativa sömmar kan kallas för prydnadssömmar eller broderi. Ordet broderi kom in i det svenska språket på 1700-talet.
Konstfärdiga sätt att arbeta med stygn och sömmar kan kallas för konstsömnad. Och så finns det en hel värld av olika sätt att göra detta på, och har så gjort sedan människan uppfann nål och tråd.
Flera stygn tillsammans bildar en söm.
En söm kan bestå av samma eller olika stygn.
Sömmar kan vara funktionella och användas för att sammanfoga tyger med varandra. De kan vara funktionella och dekorativa eller enbart dekorativa. Dekorativa sömmar kan kallas för prydnadssömmar eller broderi. Ordet broderi kom in i det svenska språket på 1700-talet.
Konstfärdiga sätt att arbeta med stygn och sömmar kan kallas för konstsömnad. Och så finns det en hel värld av olika sätt att göra detta på, och har så gjort sedan människan uppfann nål och tråd.
Utforskandet och
upptäckandet är oändligt och oändligt inspirerande!
All tradition är
förändring och var tid sitt sätt att leva, sina material och sin estetik.
Jag tycker om att titta på
gamla broderier. Genom att se lär jag mig mycket av hur man broderat, vilka
material man använt men jag vill inte återskapa. Jag vill se vad som kommer ur
oortodoxa material-, -färg-, mönster-, kombinationer. Korsbefrukta och hitta
det som är (blir?) typiskt för broderi in i 2000-talet?
Och så till den ständiga
frågan:
Vad ska man med broderi
till? - hur många bilder/kuddar/påsar kan man ha?
Är det lönt att lägga tid
på att brodera på kläder, köks- och sänglinne så som vi använder dem idag?
I den här bloggen skriver jag om och lägger ut bilder på det som jag har för händerna eller det som
kommer i min väg i form av just broderier, sömmar och stygn.
Högt och lågt, gammalt och
nytt, avancerat och enkelt, konst och slöjd från olika delar av våra rika broderivärld, allt i en salig
blandning där alla stygn har sitt berättigande och berättar något om sin tid
och miljö.
Broderi till vernissagekort för utställningen 'Stygn' för att fira HV125 år. Utställare var Gunilla Lagerhem Ullberg, Brita Wassdahl och Katarina Evans (då Olsson). |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar