söndag 11 mars 2018

Korsstygnet

Korsstygnet

Ett stygn som i sin enkelhet står för sig själv i form av ett vackert kryss. 
Ett enkelt kryss som i upprepning är en smart byggsten.

Ett stygn som många älskar att hata. Ett handarbetsstygn som så många kvinnor, frivilligt eller ej, har varit lagt många timmar på. Det har fått symbolisera förspilld kvinnokraft. Den rigida strukturen provocerar.

Vilken förlaga som helst går att brodera och det passar utmärkt i vår pixlade värld. Estetiken fascinerar och förfasas över. Ett stygn som är mer än bara vårt vanligaste handarbetsstygn eftersom det axlar många berättelser om de som broderat det innan oss. Det förtjänar en plats på piedestal. 

Utställningen X X X X X X X X X pågår till den 24:e mars på Fiberspace i Stockholm. 
Öppettider: torsdag-fredag 12-18, lördagar 12-16.

READ ABOUT IT IN ENGLISH



Denna utställning om det lilla krysset väger tungt. Synnöve, Wanja, Katarina, Karolina, Ida, Ulrika, Katja och Ida har ambitiöst och med hjärta och personlighet tolkat korsstygnet. Genom stygnen berättar de om konstnärlighet, kreativitet, experiment, skaparvånda, respekt för handens arbete, att få tid att tänka, uttrycka sig med nål och tråd, och att bara sy för nöjes skull.

De visar också att (av alla broderistygn) har bara korsstygnet strukturen att bära så mycket på sina axlar. Att det är mer än bara ett av våra vanligaste handarbetsstygn. Jag tänker att alla som broderat korsstygnen före oss skulle känna sig stolta över att handarbetet inte kallas förspilld kvinnokraft och att jag känner faktiskt ömsint respekt för alla som ansträngt sig för att få baksidorna fina. 

Från Katja Petterssons verk "Master Mind" Korsstygnstypografi av Stefan Engblom


PROJEKTET ’UTAN TITEL’
Jag kan titulera mig mästare i konstsömnadsyrket (!) och firar det med utställningen ”X X X X X X X X X”

En hantverkare behöver sina verktyg och sina material- en snickare har sitt lager
av olika träslag att karva och skära i, en pappersmakare tillverkar papper med olika gräng som man kan måla, teckna eller trycka på. För att utveckla hantverksyrken måste tekniker och material experimenteras med och prövas i nya kombinationer; ytor, strukturer och kvaliteter – i mitt fall för arbeten med nål och tråd.


När jag bestämde mig för att yrkesmässigt arbeta med konstsömnad  fick korsstygnet kliva åt sidan för finnare och friare tekniker. I mitt ’mästarprov’ har jag börjat om från början. Tillbaka till nybörjarstygnet.

Verket ’Utan Titel’ som samtidigt ställs ut på Lilljevealchs Vårsalongen är korsstyg- nsbroderiet där föreställningarna om motiv och färg är utsuddade. En upprättelse för att ha försummat stygnet så länge. Stygnet i sig har en tydlig struktur där varje kryss är en byggsten, som i monokrom upprepning bildar ett eget konstnärligt uttryck. Kanske är baksidan med knutar den nya framsidan.

Det gängse sättet för hantverkare är att utföra ett arbete utifrån en specifk skiss eller förlaga. Teknik och material väljs utifrån skissen. Hur blir det om man vänder på ordningen? Tekniken och materialet nns redan där och bilden eller motivet kommer efter. Kan vårt vanligaste handarbetsstygn bidra till nya uttryck för textil konst.

Firar gör man bäst tillsammans med andra så jag har bjudit in åtta formgivarna att delta i projektet.

De är personer som jag under åren haft glädjen att trä a i yrkeslivet. De representerar olika generationer och konstnärliga discipliner och jag ville se hur de skulle angripa det vita arket och ett stygn så karakteristiskt som X:et.

De har fått fria händer att göra vad de vill med det broderade vita arket. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar